recension_zombieland
”Regel #32 i Zombieland, njut av de små sakerna”. Zombieland är fylld till bredden av dessa små saker, och det är inte svårt att njuta. Allting är vältimat, väl utfört och lagom opassande. Woody Harrelsons karaktär, Tallahassee, har två saker kvar i livet han gillar: twinkies (en slags bakelse/godis), och att döda zombies. Något han också utför med bravur. Att följa honom är filmens starkaste del, och största behållning. Hans kommentarer, reaktioner, och besatthet av att på så roligt, snyggt och coolt sätt som möjligt döda zombies, i en ständig jakt att befästa den roll han spelar inför gruppen, fortsätter att underhållla hela vägen. Resterande karaktärer är förvisso också underhållande, och måttligt skruvade, de når dock aldrig riktigt upp till riktigt samma nivå som Tallahasse. Det är dock förståeligt då han, i min mening, är en av de mest underhållande karaktärer som visats på bioduken på länge, och en av de bästa zombiefilmskaraktärerna någonsin!

Underhållande individuella bakgrundshistorier visar zombieutbrottet, och varvas med ”nutids”-storyn (zombievirus har tagit över världen och utplånat majoriteten av dess invånare, med undantag för våra överlevande) som effektivt driver filmen framåt. Bakgrundhistorierna tar aldrig för mycket tid från filmens huvudmål, och fungerar bra i att ge djup till karaktärerna och förståelse för deras beslut. Filmens starkaste kort, och något som är återkommande hela vägen, är att man utnyttjar zombiens begränsningar. Ett perfekt exempel finns rätt tidigt i filmen, där Columbus (Jesse Eisenberg) jagas av zombies och ska låsa upp en bil, men tvingas fly och då väljer att springa i en stor cirkel för att återkomma till bilen och försöka pånytt, två gånger.

Grymt många minnesvärda scener och underbart komiskt våld, att se zombies dö på nya sätt blir aldrig tråkigt, och det hela toppat av en fantastisk karaktär i Tallahasse, för att inte nämna en lika fantastisk prestation av Harrelson! Zombieland är en av de roligaste filmerna sedan Shaun of the Dead och frågan är om den inte är bättre t.o.m! En av de mest underhållande zombie-filmerna genom tiderna, gå och se den, nu!

betyg4komma5