recension_zen
Originaltiteln Chocolate byttes utanför Thailand till det något coolare, och mindre förvirrande ”Zen”, och i vissa fall ”Zen – The Warrior Within”. Utöver namnbytet passade man på att klippa ca 15 minuter från originalversionen. Jag har dock sett båda versionerna.

Det har förvisso gått nästan ett år sedan jag såg det thailändska originalet, åsikten om den förblir dock oförändrad. Den tog sin tid.. Jag minns hur vi sneglade på varandra i samförstånd om att det var bäst för filmen att den skulle dra igång snart. Tillslut small det dock till, och filmen vi alla ville se visade sig framför oss. Därifrån höll det i sig en bra bit in i eftertexterna, med stundvis helt sinnesjuka stunts och än sjukare bloopers. De internationella utgivarna verkar ha känt som vi gjorde när de såg den, och har därmed klippt ner allt ”onödigt” (drama och storygrundande), för att minska avståndet mellan fightscenerna.

Som en parentes vill jag nämna att, om han inte redan ses som det, vill jag härmed utnämna Panna Rittikrai till en av vår tids främsta martial arts-koreografer! Med Ong-Bak 1 & 2, The Protector (Tom Yung Goong) och Zen (Chocolate) på meritlistan är det inget snack om saken.

I omklippingen får vi en tightare och mer actionpackad film om autistiska flickan Zen, vars överutvecklade muskelminne låtit henne lära sig kampsport av att bara se filmer på TV och studera eleverna i dojon de bor granne med. Egenskaper hon utnyttjar till fullo för att sparka skiten ur varenda jävel med koppling till maffian. En våldsresa fylld av fantastiska fighscener, där nästa scen toppar sin föregångare gång på gång ända in i sista sekund, med en spektakulär husfasadsfighten som final!

Zen är en film full av stunder där man verkligen ser hur ont saker och ting gör, något som förstärks av eftertexternas bloopers, där vi får se hur mycket de faktiskt skadat sig under inspelning! Fantastiska fightscener, och ett bevis på att Prachya Pinkaew och Panna Rittikrai kan göra grym action även utan Tony Jaa, vars samarbeten dock fortfarande är snäppet bättre än denna film.