recension_vengeance
I motsats till Universal Soldier: Regeneration tyckte jag väldigt mycket om trailern för Vengeance och hade förhoppningarna högt ställda. Filmen handlar om fransmannen Costello, spelad av franska sångaren Johnny Hallyday, vars dotter, svärson och barnbarn blivit brutalt mördade i sitt hem i Hong Kong. Costello som numer jobbar som kock har ett mörkt förflutet, och tvingas återgå till sina gamla metoder för att utkräva sin hämnd. Till sin hjälp har han tre lönnmördare som jobbar för maffian i Hong Kong, och tillsammans ger de sig ut på jakt efter de ansvariga.

Vengeance är jävligt snygg, och det finns vissa scener som är helt sjukt coola och stämningsfulla, tyvärr är de ganska få, och emellanåt är filmen ganska svag. Det är en väldigt, väldigt typisk Johnnie To-film, så typisk att vissa saker känns rentav återanvända och plagierade från hans tidigare verk. Tyvärr lyckas filmen aldrig riktigt med att koppla greppet om tittaren och dra oss in i filmen, det finns hela tiden en viss distans och det är svårt att inte bara se det hela som jaha, nu hände visst det. Det frekventa användandet av engelska, tack vare Hallydays karaktär förstås, blir stundvis närmast parodiskt. Inte så mycket på grund av att ingen i filmen kan prata engelska, utan mer för att dialogen som är på engelska är så styltigt och stelt skriven att den inte kunnat levereras på ett bra sätt oavsett.

Stundvis stämningsfull Johnnie To-film vars noir-ambitioner aldrig riktigt slår igenom. Det finns många Johnnie To-filmer man hellre bör se, exempelvis briljanta Exiled från 2006.
betyg2komma5-framsida