Jag skrev den här recensionen för sidan för två år sedan. Då hette sidan dock Ninjavision istället för Violent Cinema, och då var sidan fortfarande inte publicerad utan vi höll på att bygga upp en grund med texter. Att det sen inte blev någon sida förrens när Violent Cinema dök upp för några månader sedan är en helt annan sak. Eftersom Steven Seagal har en, för Violent Cinema, högst aktuell film på gång i och med Against the Dark, kändes det inte mer än rätt att bygga upp lite inför den med andra Seagal-rullar (plus att jag på detta vis får upp en recension men minsta möjliga ansträngning eftersom jag bara behöver renskriva).

Steven Seagal inledde i slutet av 80- och början av 90-talet vad som såg ut att bli en lysande actionkarriär. Above the Law, Hard to Kill och Under Siege blev alla omedelbara klassiker. Efter det gick det dock utför. Steven upprepade samma roll om och om igen, och blev tyvärr märkbart tröttare och tröttare på det för vardera film. Det hela gick till sådan extrem överdrift att man fick använda sig av ”body doubles” i de fall där man behövde filma om något, för Steven brydde sig helt enkelt inte nog mycket för att göra det själv.

Det kom därför som en stor överraskning när Urban Justice inte alls led av de problem och kännetecken en Seagal-rulle kommit att representera de senaste 10-15 åren. Urban Justice är mycket mer en tillbakagång till hans karriärinledning, och jag gillar det! Brutal, hänsynslös action med blod som sprutar, armar som bryts och en story som kan sammanfattas i en mening. Stevens polisson blir mördad, han letar upp mördaren och hämnas. Det är storyn, mycket djupare blir det inte, och det är bra. Vad man fokuserat på istället är själva jakten på hans sons mördare, en blodig jakt kantad av tiotals offer. Jag säger offer för alla som korsar Stevens väg har frivilligt anmält sig till brutal misshandel eller mord.

Blodet sprutar flera meter såfort någon blir skjuten, och man har stått med decilitermått såfort någon blir slagen. Det hela känns lite som en Planet Terror Light, och på tal om det så har Danny Trejo en liten roll i denna film också.

Jag är glatt överraskad och hoppas innerligt att kvalitén inte sjunker igen efter detta för Steven, även om jag vet vad han kommer spela för karaktär i sina kommande filmer. Nackvridingar, armbrytningar, blod som sprutar, knivhugg, pistoler och granater. Han har måhända inte lägre den typiska actionhjältekroppen, men för sin roll passar han perfekt och när han attackerar med hela sin kroppstyngd blir resultatet brutalt.

Regi: Don E. FauntLeRoy Manus: Gilmar Fortis II, Gil Fuentes Skådespelare: Steven Seagal, Eddie Griffin, Danny Trejo Alternativ titel: Renegade Justice Se Även: Hard To Kill, Under Siege, Above the Law