recension_undisputed3
Fem filmer på tio år har Florentine och Adkins gjort tillsammans, det märks. Undisputed 3 visar gång på gång upp Adkins bästa sidor, både som skådespelare och fighter. Förra filmen hade Michael Jai White i huvudroll, det hindrade dock inte Adkins i rollen som antagonisten Yuri Boyka från att stjäla showen totalt, trots Whites fantastiska insats. Jag är bevisligen inte ensam om att tycka att så var fallet, då denna tredje installation handlar om just Boyka, och White inte är mer än ett minne.

Filmens handling är precis som den ska vara i en actionfilm som är uppe i del tre, med andra ord densamma som tidigare filmer med nya fighters och en liten twist. Bara några minuter in i filmen vet vi vad det handlar om (en internationell fullkontaktsturnering för fångar med frihet som första pris), och förutom några detaljer vet vi precis hur resten av filmen kommer se ut. Det regnar testosteron och de stenhårda kommentarerna avlöser varandra gång på gång. Huruvida något faktiskt är bra eller inte, är sällan av högsta prioritet, vad som är genomgående för hela filmen är dock att den vet exakt vad den är, och den klamrar sig fast vid den bilden likt en tonåring på en spritflaska. Jag tror stundvis att jag kastats tillbaka ca 20 år i tiden, och det enda som bryter illusionen är att filmens fightscener är för bra för att vara en västerländsk martial-arts-rulle!

Undisputed 3 är en film som lever på sina fightscener, och de är många. Bäst är förstås de med Boyka, resterande ligger dock inte långt efter. Man har gjort en rejäl ansträngning för att se till att varje fighter har sin egen stil, och att varje fight utformas efter just det. Mest nämnvärt, förutom huvudrollen, är Chilenaren Marko Zaror (Kiltro, Mirageman, Mandrill) som antagonisten ”Dolor”, och Capoeira-fightern Lateef Crowder som tidigare setts till i bl.a. The Protector (Tom Yum Goong).

Extremt coola fightscener med stundvis fantastisk koreografi! Underbart ”B” dialog ”Welcome gentlemen, and fuck you!”. Jag vill direkt kalla Undisputed 3 en fullträff, bara för ordvitsens skull. Stundvis lågt tempo och utdragna samt enformiga träningsscener hindrar mig dock, tyvärr, från att kunna belöna denna fantastiska film med en klockren femma. Det är dock inte långt ifrån, för det här är en film ni absolut inte får missa! Se den idag, imorrn, och resten av veckan! Klockren underhållning!
betyg4komma5-framsidan