recension_the_tournament
Var tionde år samlas världens främsta lönnmördare… Endast en överlever. Det är filmens tag-line, och som b-film är den förstås härligt ”over the top” i sin enkla dumhet. Exakt hur man bär sig åt för att vara en av världens främsta lönnmördare, och fortfarande finnas listad för sina praktverk, är förstås något man skulle kunna undra över. Men det gör man inte. Istället lutar man sig tillbaka, greppar chipsskålen och cola-glaset, lägger upp fötterna, och förbereder sig för en Battle Royale med mindre känslor och konflikter, samt tyngre vapen och större explosioner!

En lugn och alldeles vanlig Brittisk stad, filmad i Bulgarien, står ovetandes inför vad som komma skall. Världens 30 farligaste människor är påväg att vakna upp runtom i staden, med ett enda mål i sikte, att döda! För att tighta till kampen lite, och föra samman våra kämpar, har var och en injicerats med en sökare. De har också utrustats med en radar som visar sina motståndare.

Actionscenerna avlöser varandra såväl som den varierande kvaliteten. Explosiva biljakter varvas med mer stillastående klassiska fightscener (med bl.a. Scott Adkins), vilda Parkour-jakter (av sportens grundare Sebastien Foucan), och härligt sjuka Tarantino-inspirerade psykopatmördarscener.

The Tournament ökar stegvis tempot, för att avslutas i en massiv explosion och en vändning så uppenbar att t.o.m. M. Night Shyamalan skulle skämmas. Men det gör inget, för vid det laget är man så nöjd över all den härliga action man överösts med, att det enda som betyder något är exakt hur coola våra hjältekaraktärer kan visa sig vara. Tyvärr inte fullt så coola som de borde vara vid det här laget..

Alltigenom en underhållande actionåktur som sällan når några stopp, men tyvärr lider av tydliga kvalitativa skillnader emellanåt. Pluspoäng till att den aldrig riktigt försöker sig på samma djup som filmen den otvivelaktligen låtit sig inspireras av (Battle Royale), utan istället kör på högtsmällande, vem-bryr-sig-om-det-är-dumt-så-länge-det-är-coolt action av högsta B-klass!

Filmen finns på DVD (159:-), Blu-Ray (219:-) och kan hyras via LOVEFiLM