The Perfect Sleep är något så annorlunda som en Indie-Martial-Arts-Noir, och en snygg och underhållande sådan därtill. Filmen kan egentligen beskrivas som ett familjedrama i sin grundstory dock, där svartsjuka styr handlingarna, och lögn, svek och bedrägeri står i centrum. Huvudstoryn berör främst hämnd, en vendetta, och att tvingas in i något utan någon möjlighet att vika av. ”Jag kom inte tillbaka, jag hämtades tillbaka” uttrycker vår hjälte och berättare, The Mad Monk, det hela.

Han blev uppväxt med och tränad i vapnens och kampens konst för att ta sig an ett liv i samma stil som sin far. Hans enda mening med livet är dock henne, de är uppväxta som syskon, han älskar henne, och han har för sig själv svurit att beskydda henne. Hemligheter från förr börjar krypa fram och underminera relationen mellan både syskonen och dess fäder. När hon, Porphyria, en dag finner en man att älska, faller hans värld samman, han lämnar dem och det våldsamma brotts- och mördarlivet bakom sig. Men en dag kommer de och hämtar honom, de slår honom medvetslös och slänger in honom i bagaget på bilen för att sen köra honom tillbaka och där fortsätta slå honom tills han gett dem vad de vill ha. Saker slutar dock inte som planerat för dem, han har ett ess i rockärmen, en plan, ”tillslut blir de så trötta att de inte orkar slå mig mer”, och det är då han slår tillbaka, hårt.

The Perfect Sleep cirkulerar kring våldet och huvudpersonens udda taktik i strider. Taktiken är att han alltid vinner för att han inte kan bli besegrad, att de inte kan slå honom tills han faller, för han faller inte, och med den tanken ständigt rådande ger han sig in i fight efter fight, alltid obeväpnad. Det är också det som gett honom öknamnet ”The Mad Monk”.

Det är alltid snyggt och noir-stämningen håller sig genom hela filmen. Gillar man trailern gillar man filmen. Action-scenerna är sköna och det finns ett par riktigt härliga karaktärer i filmen (bl.a. en viss doktor med förkärlek för djupt skurna sår, och att skapa dem). Monologerna som berättaren för filmen igenom är härligt stämningsfulla och blir sällan prat bara för pratets skull utan har faktiskt anknytning till filmen, nästan hela tiden. Ett stort problem i filmen är dock att författaren tycks ha fastnat i voice over-läge även när han skrivit dialogen, som tyvärr för det mesta blir väldigt styltig och orealistisk. Stundvis känns det nästan svårt att urskilja huruvida de pratar med personen de står öga mot öga med eller bara tänker högt.

Snygg stämningsfull noir-action som hade kunnat klättra ytterligare ett steg på betygsskalan om det inte vore för en något haltande dialog.

En andra åsikt av Björn Lundberg
”The Perfect Sleep lyckas förmedla precis samma härliga känsla nu, som när jag först såg dess trailer. The Perfect Sleep är en mysig noir-rulle som är väl värd en titt. The Perfect Sleeps enda egentliga svaghet är dess något konstiga dialog. Monologen fungerar perfekt, men det gör inte att den automatiskt kan omvandlas till lika effektfull dialog. Underbar noir!” 3/5