The Hunt For Gollum är ett fantastiskt exempel på att lyckas göra så mycket med så lite. Även om det är väldigt uppenbart att de inte gjort filmen på noll och ingenting är deras budget, i jämförelse med ”riktiga” produktioner, så låg att det knappt kan kallas för en bråkdel. Under sina 40 minuter rör sig filmen hela tiden framåt i raskt takt mot ett tydligt mål, det finns inga partier som segar ner, känns tråkiga eller onödiga, och tur är väl det för det hade inte lämnat mycket film på 40 min. Trots detta känns det dock inte som att jag har sett något som är, så att säga, färdigt. Men så var det aldrig meningen att vara en helt egen film heller, snarare en komplettering av sådant som finns skrivet i böckerna men saknas i filmerna Sagan om ringen.

The Hunt For Gollum visar vad Aragorn gjorde innan han möter upp Frodo, Sam, Merry och Pippin på värdshuset The Prancing Pony. På uppdrag av Gandalf har han gett sig ut på jakt efter Gollum som efter många år lämnat sin grotta där Bilbo en gång berövade honom sin ring, nu för att återta den. Aragorn måste få tag på Gollum innan Saurons armé gör det för att finna ringen först och hindra att den faller i fel händer. En jakt som kantas av flera blodiga möten med orcher men som även ger oss en blick av hans förhållande med Arwen.

Jag är minst sagt imponerad, allt i filmen är långt över vad man vanligtvis kan förvänta sig av en fan-film. För några år sedan följde jag ett liknande projekt baserat på Star Wars och utrotningen av Jedis vilken vi endast får en glimt av i de riktiga filmerna. Nivåskillnaden på den och The Hunt For Gollum är inget annat än enorm. Det här är en film som, om de velat kunnat stå på egna ben och placeras i DVD-hyllorna i vilken videobutik som helst. Jag kan erkänna att skådespeleri på vissa ställen kan kännas lite stelt, men som helhet fungerar det mer än väl. Det största problemet är egentligen att jag vill se mer, 40 minuter räcker inte, vilket i min mening får anses vara en positiv kommentar för filmen. Lyckligtvis kan jag ju också få mer, eftersom det bara är att stoppa i Ringen-trilogin för att få resten av berättelsen.

En sak som är central i alla ringen-filmerna är alla stridsscener, något som avklarats med bravur i original-filmerna. I The Hunt For Gollum, som likt de andra har ganska mycket action, fungerar striderna, men känns stundvis lite klumpiga. Svingandet av svärden känns klumpigt och det märks att det är tunga saker, samtidigt lämnar koreografin lite att önska i det att den stundvis inte övertygar om att vi ser en kamp till döden, och vissa slag inte ser ut att ens försöka träffa. Smart klippning ser dock till att råda bot på en del av det och överlag fungerar det bra, och bra mycket bättre än i alltför många storproduktioner med liknande action.

Vid betygsättning av filmen vill jag påpeka att betyget är satt med omständigheterna i åtanke. Hade Hunt For Gollum varit en helt egen film hade betyget blivit lågt för det saknas några timmar story. Det är dock ett komplement till Ringen-trilogin, och ett välgjort och underhållande sådant. Jag hade aldrig trott att en fan-film, gjord utan någon budget att tala om, och gjord för att visas upp gratis för hela världen via internet, skulle nå en såpass hög nivå som The Hunt For Gollum gör. Jag är grymt imponerad!

Regi: Chris Bouchard Manus: Chris Bouchard Skådespelare: Adrian Webster Trailer: The Hunt For Gollum

Hela filmen kan ses via Daily Motion!

Officiell hemsida