Från regissören Su-chang Kong, regissören bakom 2004 års R-Point, kommer ännu en skräck/thriller i krigsmiljö. Efter att man tappat kontakten med en vaktpost nära den nordkoreanska gränsen skickas ett team över för att undersöka vad som hänt. Vid ankomst möter dom en chockerande syn där soldaterna på stationen blivit brutalt mördade/lemlästade. Det finns dock en överlevande. Misstänkt för dådet (inte helt oväntat med tanke på att dom mötte honom stående över liken totalt nerdränkt i blod med en stor yxa i handen) försöker dom få ur honom information om vad som hänt. Det visar sig att ett virus sakta men säkert börjat sprida sig, vilket får den smittade att, i ett koma liknande tillstånd, brutalt mörda allt dom ser. I återblickar får vi se när helvetet sakta men säkert börjar bryta ut och ganska snart så börjar även utredarna och deras mannar råka ut för liknande fall och viruset verkar på nytt spridas i en allt snabbare takt.

Jag ska erkänna att jag är svag för skräckfilmer som utspelar sig på isolerade platser i stil med John Carpenters ”The Thing” m.m., och det var just den filmen jag kom att tänka på några gånger under filmens gång. Visst likheterna med den monsterklassikern är iofs få. Men den klaustrofobiska miljön och paranoian från den filmen finns även här. Likt den filmen kan din bäste vän vara smittad utan att du vet om det, och denne kan utan förvarning försöka mörda dig.

Filmen är två timmar lång, men trots detta rullar tempot på rätt bra. Det enda minuset är att det kan vara svårt att hänga med i svängarna ibland då hoppet mellan dåtid och nutid sker utan förvarning. Detta är dock inget problem efter en stund då man lär sig känna igen karaktärer från dessa två tidpunkter.

Filmen bjuder på några rejält brutala scener och det finns en fin liten shootout massaker i filmen som fick mig att tänka på gamla John Woo filmer i sin råhet. Det finns även en oväntad höjdarscen där en smittad mer eller mindre förvandlas till en zombie, och denna scen bjuder på lite skönt gore. Jag hade nästan hoppats på att filmen skulle övergå till denna genre, men tyvärr blev detta filmens enda zombiescen. Men jag tackar ändå regissören för denna höjdpunkt!

Filmen bjuder på bra regi och skådespeleri rakt igenom. Fotot i filmen är även det av hög klass! Jag uppskattar även att den bjuder på en hel del överraskningar och inte trampar på i samma gamla förutsägbara spår. Tyvärr når den kanske inte upp till ”Blivande Klassiker” nivån, men fortsätter regissören på detta spår så kan han kanske bli Sydkoreas skräckmästare nr 1!