recension_a-team

När jag växte upp var A-Team det coolaste man kunde se på TV, jag har sett varenda avsnitt flera gånger om, och hyrde till och med VHS-band med avsnitt från lokala videobutiken i mina yngre dagar. För ett par år sedan såg jag några avsnitt igen då de visades nattetid på TV, ni vet vid de där gyllene timmarna då man även brukade kunna se Magnum P.I. och Walker Texas Ranger. I mitt minne var A-Team supercoolt, superhårt och superactionfyllt. När jag såg det igen insåg jag att så inte riktigt var fallet. Skitsamma tänkte jag, A-Team förblir fortfarande en av 80-talets coolaste tv-serier. När den nya filmen utannonserades var det mycket snack om att den inte skulle leva upp till originalet, när castingen kom var de flesta positivt överraskade och när trailern kom delades folkets åsikter mellan de som tyckte det såg fantastiskt ut, och de som inte tyckte det gjorde serien rättvisa.

The A-Team är precis som jag vill minnas serien, men knappast som den egentligen är. Filmen är underbart korkad, fantastiskt underhållande och fylld till bredden med action! Allt vad logik heter kastas ut till förmån för vad som kommer vara roligt och coolt, och bäst av allt är att allting fungerar, bara man låter sig sugas in i filmens värld. Det är lite som när MacGyver bygger saker av kottar, sugrör och silvertejp, man ler lite, ignorerar de där tankarna som säger ”det där skulle aldrig fungera”, och låter sig sugas in i ögonblicket.

Filmens största styrka är dock inte det faktum att den rusar iväg i ett helt vansinnigt högt tempo, dess styrka är att varenda bild andas glädje! Alla i filmen ser ut att ha så vansinnigt roligt, allting tas med en klackspark och skämten avlöser varandra. Oavsett vad de befinner sig i för situation är det lugnt, ingen fara, det här fixar sig. Situationsexempel (liten spoiler men det är med i trailern), deras flygplan blir nerskjutet, de hoppar i en pansarvagn och faller tusentals meter mot en säker död, B.A. som varit medvetslös börjar piggna till och alla brister ut i skratt, B.A. är nämligen extremt flygrädd.

Filmen är förstås inte perfekt, det saknas ordentliga antagonister, saker och ting fungerar för att de behöver fungera, storyn är simpel o.s.v. men allt det bleknar när man ser filmen, för den är så grymt underhållande! Det här är film ‘as it should be’, film är inte verklighet, och i det avseendet är A-Team nästan perfekt!

[betyg45]
Filmen går på bio