recension_street_fighter_chun_li
Lite då och då klagar min sambo på att hon får ont i ögonen av linserna när de suttit i för länge. Själv har jag perfekt syn och slipper såna besvär. Det hindrar dock inte att jag också får ont i ögonen ibland, det kan vara att jag inte sovit nog mycket, allergiska besvär o.s.v. Där är jag inte lika perfekt som min syn. Idag är en dag då det nästan känns som ögona blöder, som om någon skulle ha petat mig i ögonen konstant hela natten. Så är förstås inte fallet, hoppas jag… Varför har jag då så ont i ögonen? Ledtråd: svaret finns i titeln.

Street Fighter: The Legend of Chun Li. Vad ska man säga, vart ska man börja. Jag hade noll och inga förhoppningar på filmen, alla sa att den var dålig och trailern sa inte direkt emot. Men vafan, jag är ju Violent Cinema, ”dålig” film är ju vad det skrivs om här! Så jag tog mina chanser och parkerade mig framför TV:n med en rejäl frukost, redo för en och en halv timme Street Fighting. Såhär i efterhand ångrar jag mitt beslut. Jag kunde nästan höra ögonen skrika i förskräckelse och vrida sig i smärta. Herregud, den här filmen får Street Fighter med Jean Claude Van Damme från 1994, att framstå som rena Oscars-materialet!

Ska det här föreställa en recension kanske ni tänker nu? Saken är den att jag skulle kunna gå igenom allt som är dåligt och allt som, ja, jag skulle kunna gå igenom allt som var dåligt. Det kräver dock att jag faktiskt börjar spela upp delar av filmen i mina tankar igen, något jag helst slipper då jag redan börjat försöka förtränga denna hädiska ursäkt till film, i hopp om att bli förlåten av mina ögon.

Fruktansvärd uruselt skådespel, dialog, story, ”karaktärer”, manus, fighting, tempo, effekter, regi, koreografi… o.s.v. Själva fotot var inte direkt spännande eller nyskapande men inte heller dåligt, ljudet var inte heller hemskt, men i samband med allt dåliga sänks förstås upplevelsen av precis allt i en film som denna. Se den inte, allvarligt, se den inte!
betyg0-framsida
Här kommer en rejäl dos ironi, för nu kommer tipsen på vart ni billigast kan köpa filmen jag precis avrått er från att köpa. DVD (169:-), Blu-Ray (199:-).

Om ni känner att ni måste se en Street Fighter-film räcker det att se fightscenen från Jackie Chan-filmen City Hunter, där han trillar in i en Arkadmaskin och förvandlas till olika karaktärer från spelet. Vilken lyckligtvis finns på Youtube, check it!