Jävlar anamma säger jag bara! Det var länge sen jag såg en skräckfilm med så skönt våld att jag satt och studsade av glädje i soffan likt ett litet barn på julafton!

Men nu backar vi lite. Storm Warning är en australiensisk skräckfilm av Jamie Blanks som tidigare gjort två skräckfilmer i USA, ”Urban Legend” och ”Valentine”, som inte direkt impade på mig. Kanske var det Hollywood som höll honom tillbaka eller så blev det tredje gången gillt helt enkelt när han i sitt hemland filmade denna höjdare.

Rob har tillsammans med sin franska fru Pia bestämt sig för att ta sig en romantisk båttur utanför Westernport Bay. Detta trots varningar att en storm är på väg. När dom väl bestämmer sig för att åka tillbaks till land, råkar Rob köra vilse på den norra delen av bukten och istället hamnar dom på en ö där dom försöker finna skydd från stormen. När dom väl når fram till en skogsväg råkar dom bevittna en Jeep som en skräckslagen man förgäves försöker fly från. Rob och Pia smyger därifrån och fortsätter genom skogen. Tillslut når dom en gammal, till synes övergiven, bondgård som dom tar sig in i. Väl där inser dom att nån faktiskt bor där, två vuxna bröder och deras farsa, och dom är inte sugna på oväntat besök. Självklart är ju alla tre helt störda i skallen och tar Rob och Pia som gisslan och låser in dom i en lada. Efter en dos psykiskt och fysiskt våld, där Rob får ena benet brutet, bestämmer sig Pia att ge igen rejält. I äkta powerbitch mode, bygger hon fällor och planerar en redig hämnd och familjen får nu smaka på sin egen medicin.

Efter en hyffsat svag inledning så växer filmen för varje minut. Rullen påminner rejält om 1970 talets skräckfilmer med sjuka familjer på bonnvischan ala ”Texas Chainsaw Massacre”, en genre jag är svag för, och ett stort plus är även den rejäla svarta humor som filmen levererar.

När Rob och Pias hämnd drar igång så lägger filmen i en högre växel och filmen förvandlas till ett oväntat blodbad som jag uppskattade rejält. Hur kan man inte uppskatta en film där en man får sina pungkulor uppkäkade av familjehunden!? Och det är just dessa sista vansinnigt underhållande 20 minuter som får mig att höja filmens betyg ett extra snäpp!

Jamie Blanks, som förövrigt likt John Carpenter även gör sin egna filmmusik, spelade förra året in skräckfilmen ”Long Weekend” vilken enligt rykten också ska hålla måttet och som jag definitivt måste leta rätt på. Jag hoppas nu att Jamie Blanks stannar i Australien och fortsätter leverera underhållande och blodiga skräckfilmer, för denna får verkligen tummen upp!