recension_sherlock_holmes
Lock Stock & Two Smoking Barrels var en helt briljant film, Snatch likaså. Efter det har det dock snabbt gått utför för Ritchie, som inte lyckats hitta formen igen. Revolver hade små glimtar av det som gjorde nämnda filmer så bra, men var mest bara ett hav av skit. Rock ‘n’ Rolla var klart underhållande, kändes mer som en Ritchie-film än allt han gjort efter Snatch, men nådde fortfarande inte ända fram. Hur är det då med Sherlock Holmes? Har han äntligen lyckats klösa sig upp tillbaka till form, med hjälp av Robert Downey Jr, Jude Law och det bästa från sina tidigare missar, Mark Strong?

Det här är så långt ifrån en klassisk adaption av förlagan man möjligen kan komma, men fortfarande fånga dess kärna, och göra något som känns helt klockrent. Ritchies typiska stil ligger över hela filmen, och även om han inte tar någon writing credit, känns den som skriven för honom.

Storyn och dess vändningar känns aldrig helt uppenbara, filmen får en att fundera och undra lite, lägger inte riktigt alla korten på bordet, precis som sin huvudkaraktär. Personkemin mellan filmens huvudkaraktär sitter perfekt och ger upphov till flertalet komiska situationer. Karaktärerna lyckas även etableras nog bra för att man ska kunna förutspå deras reaktioner på den andres agerande redan innan de inträffar, samtidigt som de själva hela tiden lyckas överaska tittaren genom att fortsätta gå djupare och djupare in i sina egenheter.

Det är en härlig äventyrsfilm vi bjuds på, i ett gammalt England som övertygar, häftiga actionscener som exploderar, och coola karaktärer som underhåller. Det hann bli fyra totala missar och en okej film innan det hände, men Guy Ritchie är nu, officiellt, tillbaka i form! Hoppas bara han stannar mer än två filmer denna gång.
betyg4-framsida