Om ni väntade er något nytt i stil med Snatch, eller Lock Stock and Two Smoking Barrels kommer ni bli besvikna. Eller vänta, låt mig omformulera det. Ni kommer bli besvikna. Revolver är snyggt filmad, och det är nästan allt den är. Jason Statham är cool, som han alltid är, i alla sina roller. I Revolver får man dock mest bara veta att han är cool, det visas aldrig hur cool han faktiskt är.

Just det är nog det största problemet med filmen. Den blir aldrig sådär cool, häftig och smart som Snatch och Lock Stock var. Hela filmen känns platt och tråkig. Det händer helt enkelt inte så mycket i den, och det som börjar hända avslutas aldrig ordentligt. Vissa saker rinner ut i sanden och verkar glömmas bort av skaparna själva, andra tas om hand bara för att få dem ur vägen.

Det andra problemet är en produkt av det första problemet. Det som ersätter det som saknas är nämligen endast paranoia. Varenda ord ska vridas och vändas på i tankarna, analyseras och behandlas, vilket vi tvingas ta del av till fullo. Alla dessa scener får filmen att stanna upp enormt och man finner sig snabbt uttråkad. Det blir helt enkelt inte intressant att höra varenda vinkel på en menings betydelse och se reaktionerna hos karaktären spelas upp med varje analysering, om och om igen. Det hela känns mer som att man i brist på riktig handling fyller ut med detta hela tiden för att uppnå längre speltid.

Filmens avsaknad av riktig handling, och ignorerande av den potentiella handling som ligger till grund för filmen, lämnar tittaren med två timmar paranoia och sinnesförfall hos Liotta och Statham, som för att göra det hela värre, inte ens har någon ordentlig förklaring, annat än med en teori om hur människans psyke fungerar.

Jag kan till viss del förstå om Guy Ritchie efter sina två tidigare nämnda succéfilmer vill prova något annat. Men när han ger sig in på samma område, drar in samma element, och sen bara lämnar det utan den uppvaktning det förtjänar, då känns det hela bara slarvigt och ogenomtänkt. Revolver är i slutändan en actionfilm som försöker vara filosofisk och djup, men som glömmer bort all action och inte är mer än en av de intervjuer som visas med sluttexten om människans psyke.

Medverkande: IMDB Se även: Lock Stock and Two Smoking Barrels, Snatch