Resident Evil: Extinction ser vid första anblick ut att vara Mad Max 2, med zombies och Milla Jovovich istället för Mel Gibson. Om så faktiskt vore fallet, hade jag älskat denna film. Dessvärre lider den av, vad jag själv börjat se som, Millas förbannelse. Allt hon är med i på senare blir mediokert (tidigare RE-filmer, Ultraviolet), samtidigt som hennes prestation är enastående. För precis så är det i RE:E, såfort Milla gör något fungerar filmen. Hon slåss med machetes, pistoler och sin kropp. Häftiga hoppsparkar, halshuggningar och bortsprängda huvuden. Dessvärre är det bara i just det filmen har något att ge, och av någon obegriplig anledning har man inte ens med mycket av det.

Istället för att klämma in horder med zombies i en nedgången värld fylld av tomma höghus och sandfyllda städer, väljer man att låta tittaren följa Milla på sin motorcykel längs en motorväg i öknen. Ett klimat som i filmen inte skiljer sig direkt från dess verklighet idag. Då och då stannar hon till vid bensinmackar där det finns 1-2 zombies, och besvarar radionödsamtal från överlevande som bara måste få hjälp. Det faktum att man har en paralell story där andra överlevare gör samma sak förbättrar inte direkt situationen, istället blir det hela dubbelt så tråkigt.

Något som varit omtalat och hypat inför filmen är det faktum att den skulle utspelas i ett post-apokalyptiskt Las Vegas, något som även jag kännt att det vattnats i munnen inför. Dessvärre faller filmen pladask även här. Las Vegas? Ett par miniatyr av kända amerikanska monument, ett höghus och, en bensinmack. Las Vegas var det ja, eller inte. Filmen utspelar sig egentligen mest i och omkring de fordon som ingår i karavanen som kör runt för att leta överlevare filmen igenom, och det är tråkigt, så extremt tråkigt. De hade kunnat ställa upp dessa fordon på en parkering och filma allting där, och det vore i princip samma film.

Fula zombies, platt story, dåligt tempo och en allmänt händelselös film gör att inte ens Millas coola hoppsparkar kan rädda denna film.
Medverkande: IMDB Se även: Dawn of the Dead, Mad Max 2: The Road Warrior