Det finns ingen anledning att dra ut på det, så jag säger det på en gång, Red Cliff är det bästa John Woo gjort sedan Hard Boiled (1992). För det är ett sorgligt faktum att actiongenrens, mellan 86-92, mästare, inte lyckades spotta ur sig en enda riktigt bra actionrulle under de 15 år i Hollywood som följde efter Hard Boileds release. Trots att han under den tiden jobbade med bl.a. Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Tom Cruise, Nicolas Cage, John Travolta, Ben Affleck, Christian Slater, Peter Stormare, Ving Rhames m.fl. Det finns dock förstås ett undantag under dessa 15 år, nämligen tiominutersreklamen (för BMW, finns på youtube, klicka här) ”Hostage” där Clive Owen har huvudroll, en film som visade tecken på att Woo fortfarande var med i matchen. Och med i matchen är han definitivt i Red Cliff!

Denna recension avser del ett i den tvådelade återberättelsen av kriget om Red Cliff under de Tre Kungadömenas tid i Kina. Recension av del två dyker upp framöver den också, och eventuellt även recension av den amerikanska ihopklippningen (de två ska bli en för amerikanerna), när den väl dyker upp.

Red Cliff är till stor del ett storslaget och välkoreograferat krigsfält, där stora härer av marktrupper drabbar samman med fantastiskt blodigt resultat. Fokus läggs dock inte på de stora arméernas sammandrabbning utan, likt andra filmer i genren, om några ledande individers kamp som driver slaget framåt. Hong Kong-kung-fu-filmkoreografi glimmar till ibland, dock väldigt lågmält, och mer som en tänjning på gränserna av fysikens lagar och en dold hyllning till gamla filmer. Filmens hjältar besitter alla en tillsynes övermänsklig styrka och beskrivs som ”oövervinnerliga på slagfältet” då de slår sig genom horder av fiendesoldater, och stundom får dem att flyga åt alla håll, när de slår dem av hästar med spjut, svärd, nävar och alla möjliga slags vapen. Allting gjort med en fingerfärdighet som i Woos fall tidigare bara getts prov på i fantastiska pistoldueller. Med andra ord, det ser riktigt bra ut!

Red Cliff har, likt andra filmer av Woo, många av regissören typiska kännetecken. Det är dock inget fel i det när den främsta i Red Cliff är fantastiska actionscener. Att han sen inte kunnat hålla sig ifrån hjältebilden av en man som slåss bärande på en bebis (se bilden ovan), eller helvita duvor gör faktiskt inte något i Red Cliff. Bebis-scenen känns som en skön tribute till dess ultimata inkarnation i Hard Boiled då Chow Yun-Fat är hjälten, och duvorna har fått en roll i filmen som sträcker sig längre än att bara vara något stilistiskt. Utan att gå in djupare på utspelningen kring scenen med bebisen kan jag dock nämna att det är en av filmens starkaste scener, med helt fantastisk action som inte verkar vilja ta slut.

Red Cliff är dock, tyvärr, inte 2½ timmars ren njutning, utan tappar tempo efter en fantastisk inledning. Allianser ska bildas och krig planeras samtidigt som förberedelser ska göras och mitt i allt det glider man in på egentliga motiv för kriget för att få med historiens underlag, samt en del mindre sidospår för att ge karaktärerna mer djup. Ju längre det går ju mer inser man att det börjar läggas upp för en större sammandrabbning i del två, och just när man börjar ledsna trappas tempot upp igen för att låta filmen, bokstavligen, avslutas med dunder och brak, i ett ”mindre” slag inför det stora slaget.

Historian som försöker berättas i Red Cliff lyckas tyvärr inte alls binda tittaren såsom den borde med tanke på det fokus som ändå lagts på den, krigsscenerna däremot, är helt fantastiska, och stämningen genom filmen likaså i sina bländande vackra omgivningar. Till det hör att det överlag är väldigt välspelat, och trots att jag inte känner mig helt fångad av själva berättelsen, än, så har karaktärerna ändå nog substans för att man ska kunna förstå deras handlingar och tänka på själva karaktären snarare än skådespelaren som är uppklädd i forntida kläder. Red Cliff ger absolut mersmak och det är med spänning jag inväntar att se hur det slutar i del två. Tack och lov finns snart även del två ute så det är inte någon lång väntan som står för dörren.

Regi: John Woo Manus: John Woo, Khan Chan, Cheng Kuo, Heyu Sheng Skådespelare: Tony Leung Chiu Wai, Takeshi Kaneshiro, Fengyi Zhang, Shido Nakamura, Wei Zhao Alternativ titel: Chi Bi Se Även: The Warlords, Hero, Braveheart, Lord of the Rings: The Two Towers