Recensionen publicerades först den andre mars, med anledning av Svensk release återpubliceras den nu.

Huvuden krossas, huggs av och spetsas. Blodet sprutar och folk skriker i rädsla, chock och smärta. Samtidigt är det som om någon satt sig vid en synt där ljuden från de olika tangenterna är olika knakljud att döma av antalet ben som Frank (The Punisher) Castle lyckas bryta av. För att inte filmen ska utspela sig i ett rum med 200 personer som Frank knäcker ben på i denna helt underbart övervåldsamma uppvisning springer Frank även runt med diverse pistoler, automatvapen, hagelgevär och granatkastare för att kunna avrätta precis allt och alla som står i hans väg när han mer eller mindre rör sig från punkt A till punkt B filmen igenom.

För att ge filmen en faktisk story, och Frank ett mer påtagligt uppdrag, utöver det uppenbara att sparka så mycket stjärt han bara kan under filmens speltid, så finns det en familj som han måste skydda. Efter att av olyckshändelse ha avrättat pappan i familjen som var en undercoveragent hos en gangster Frank lagt sitt sikte på. Att familjen behöver beskyddas är för att denne undercoveragent hade hand om sin maffialedares hela förmögenhet, och nu är den spårlöst försvunnen. Mamman i familjen (Julie Benz) skyr Frank som pesten och hatar honom för att han dödat hennes man, dottern som inte vet hur det ligger till gillar direkt Frank och gör honom till något av en ersättare för sin döde far, vars bortgång inte riktigt tycks beröra henne, i vilket fall inte sen hon lärde känna vår kärleksfulle hjälte, The Punisher.

Jag behöver egentligen inte gå in på själva storyn något mer än så, för både min och er skull. Det här är nämligen en film man ser av endast en anledning, coolt blodigt högljutt och överdrivet underbart våld! Allting är ”over the top” som man säger, draget till sin gräns och lite till, om Frank skär halsen av någon så skär han bokstavligen halsen av denne så hela huvudet trillar av. Slänger man någon från ett hustak räcker det inte med att krossas mot marken, istället landar man på ett överdrivet stabilt järnstaket som för tankarna till medeltida vapen med sina spetsiga toppar.

Punisher War Zone skippar skådespeleri och story för att endast åstadkomma något visuellt och hjärndött njutbart. Att döda någon handlar inte bara om att krama avtryckaren på en pistol, man måste se riktigt jävla förbannad ut, och man måste ”Murder Death Kill”:a dem, som de skulle sagt i Demolition Man. Riktigt dödsmörda dem. Varenda del på kroppen ska vara krossad bruten och tömd på blod, först då räcker det, fast ibland måste man även bränna dem på bål och krossa dem i en återvinningsstation för glasflaskor, efter att ha spetsat dem på gardinstänger…

Med tanke på att denna recension publiceras på Violent Cinema borde texten ovan starkt antyda att detta är en film i min smak. Och det är det. Jag gillar verkligen Punisher War Zone, den är helt skrämmande usel (so bad it’s good), förutom i alla actionscener, då den är helt underbart överdriven, grafisk och utdragen, precis som jag vill ha det. Den skäms heller inte för att vara riktigt B, det här är en film med självdistans, man visste när man gjorde den att det inte var en oscarsrulle, och det var aldrig tanken, så man har inte ens försökt, istället har man kört på med att göra den så skön, överdriven, och serietidningsaktig man bara kunnat.

Avslutningsvis vill jag nämna att jag fann det svårt att bestämma mig för betyg då vi inte kör med halva poäng, det är en svag fyra, och det får mig att överväga att bygga om betygsskalorna med halva poäng framöver, vilket hade gjort detta till en 3.5:a, men just nu är det en fyra, för skratten avlöste varandra filmen igenom.

Uppdaterat betyg! Jag kände det svårt att ge filmen en fyra och likställa den med andra fyror såsom 28-filmerna här på sidan och valde således att lägga till halva betyg, vilket ger filmen 3.5 i betyg.

Regi: Lexi Alexander Manus: Nick Santora, Art Marcum, Matt Holloway Skådespelare: Ray Stevenson, Dominic West, Julie Benz, Doug Hutchison Originaltitel: Punisher: War Zone Se Även: Rambo, The Punisher (1989) Trailer: Punisher: War Zone