recension_ong-bak2
Tony Jaa har denna gång själv axlat rollen som regissör istället för Thailands främste actionregissör, Prachya Pinkaew, vilken stod bakom första filmen. Till sin hjälp har han Panna Rittikrai, en av världens just nu intressantaste action-koreografer, som också skött just action koreografi på alla Tony Jaa’s tidigare filmer, såväl som Prachya Pinkaews filmer. Det börjar dra ihop sig för release av denna dunderfilm här i väst, och ungefär samtidigt så kommer dess uppföljare, Ong-Bak 3, nå de Thailändska biograferna.

En av sakerna jag själv fann så bra med första Ong-Bak var att det nästan hela tiden hände saker, de brutala fightscenerna och vilda parkour-liknande jakterna avlöste varandra om och om för att avslutningsvis resultera i en riktigt jävla hård slutfight. Precis som det ska vara. I denna ”andra” del, en någorlunda jordnära fantasy-action i tidig medeltidsmiljö, saknas tyvärr det tempo som första filmen bjöd på. Vi bjuds dock på en lång rad olika fightstilar och vapen i en något coolare story än vad den första filmen kunde skryta med.

Filmens främsta och största problem är att den tar lite för god tid på sig att introducera storyn och Tiens (Tony Jaa’s karaktär) uppväxt och upplärning i alla olika kampstilar. En del av det känns också slarvigt genomfört och saknar den skärpa Jaa’s tidigare actionfilmer gjort sig kända för. En bit över halvvägs in i filmen händer dock något, filmen får ett rejält uppsving och exploderar in i en ren orgie av ändlös fighting. Hela vägen fortsätter det att överraska med förnyande och man finner sig själv tillslut sitta med uppspärrade ögon för att inte missa en enda sekund, och gapa i ren förtjusning! Och den där skärpan jag nämnde tidigare, den är närapå perfekt här.

Utan att spekulera för mycket kan man fråga sig om filmens markanta skillnad, är ett resultat av att Panna Rittikrai steg in och tog kommando när Tony Jaa kände att regissörsrollen jämte huvudroll blev för tung. Hur det är med den saken är dock högst oklart då vem som gjort vilka delar av filmen inte framgår, inte heller hur mycket var och en gjort. En sak står dock klar, den sista delen av Ong Bak 2, är helt fantastisk! Så fantastisk att det får filmens slutbetyg att landa på en fyra trots den något svaga inledningen. Du vill inte missa den här filmen!