Att påstå att jag hade höga förväntningar på denna film är minst sagt en underdrift. Bortsett från det faktum att Donnie Yen levererat cool action de senaste 20 åren så är det speciellt samarbetet mellan Donnie Yen och Wilson Yip som nästan på egen hand lyft Hong Kong-martial-artsgenren de senaste 5 åren. Först ut var Saat Po Long (alt. ”S.P.L.”, ”Kill Zone”), där även legendaren Sammo Hung var med (lika stor och vig som alltid), samt Simon Yam från bl.a. Election-filmerna och Exiled av Johnnie To. Filmen var en varierad uppvisning i brutal och cool action i olika miljöer ihopbundet av en polisstory om korruption och mutor med Sammo i mitten som bad guy. Därefter kom Dragon Tiger Gate baserad på mangan med samma namn, en av de absolut bästa serietidningsfilmerna någonsin, rent underhållningsmässigt. Vrålsnygg och stenhård action rakt igenom. Dragon Tiger Gate följdes upp med Flash Point och visade än en gång hur extremt cool Donnie är och hur väl han och Wilson Yip arbetar ihop, i synnerhet då Donnie är koreograf för all kampsportsaction i såväl Flash Point som övriga nämnda filmer.

En liten notis för filmen är att Louis Siu-Wong Fan gör storstilad comeback i Ip Man i rollen som Jin Shan Zhao. De flesta har nog inte koll på namnet, men om jag nämner att det är Riki från martial arts-gore-filmen The Story of Ricky (alt. ”Riki-O”, ”Lik Wong”), vet jag att många höjer på på både ena och andra ögonbrynet och får ett nostalgiskt leende på läpparna. För er som inte sett filmen är det en sanslöst rolig martial-arts-rulle från början av 90-talet där man kan dra lika många paraleller till John Carpenter-filmer som valfri Jackie Chan-rulle.

Så hur gick det nu med förväntningarna? I sin presentation av historian om den verklige personen Yip Man (bl.a. Bruce Lee’s tränare inom Wing Chun) lyckas man få in en imponerande mängd kvalitativ action utan att för den sakens skull förstöra själva berättandet. Man har givetvis tagit ut svängarna ordentligt i denna ”halvbiografi”, det handlar trotsallt främst om att göra en underhållande film, vilket leder till att själva biografin bara står som grund för filmen.

Donnie Yen lyckas verkligen förmedla den känsla av fulländande man förväntar sig från hans karaktär i varenda rörelse i sina fighter, respektfullt, återhållsamt och precist. Stundvis ser han knappt ut att behöva anstränga sig, utan att för den delen underminera sig själv, för allt han gör känns rätt, genomtänkt, elegant och helt perfekt för situationen. Till det hör också att varenda fightscen lyckas utstråla precis den känsla som storyn byggt upp för, vilket når sin höjdpunkt i en scen där Donnie Yen slåss mot tio stycken Japanska soldater och fullkomligt slaktar sina motståndare på ett sätt som får en att sitta och rycka till i soffan när bl.a. ben knäcks på de mest ovanliga och smärtsamma ställen.

Actionscenerna ligger tätt och är extremt välgjorda, genomtänkta och snygga. Till det hör även att de är väldigt varierade, bl.a. med olika vapen och kampstilar, något som gör att filmen aldrig blir det minsta tråkig eller upprepande. Under filmens gång ändras även omgivningen för dess karaktärer drastiskt från att vara en ekonomiskt blomstrande stad där det viktigaste är att träna under den främste kampsportsmästaren, till en stad och ett land under ockupation av Japan under andra världskriget där var en och en får slita hårt för att få ihop mat och pengar för att överleva.

Ip Man är en film som lyckas vara bra, inte bara i sin action, utan i allt runtom också. Närmaste jämförelsen skulle bli Fearless med Jet Li, fast bättre. Det har aldrig funnits något annat betyg i mina tankar än högsta betyg, det här är inget mindre än ett mästerverk.

Regi: Wilson Yip, Sammo Hung Manus: Edmond Wong Skådespelare: Donnie Yen, Simon Yam, Louis Siu-Wong Fan Alternativ titel: Yip Man, Yi dai zong shi Ye Wen Se Även: Fearless, S.P.L., Dragon Tiger Gate, Flashpoint Trailer: Ip Man