Fredrik och Jason

Från Drakar och Demoner till Conan via Svea Rike. Fredrik Malmberg är en av grundarna för Target Games som först såg dagens ljus i början av 80-talet, och står som utgivare för klassiska rollspel såsom Drakar och Demoner, Kult och Mutant Chronicles. Det som då var Target Games har nu via Target Interactive och ett antal utgivna PC-spel, bl.a. Svea Rike, övergått till Paradox Entertainment, fortfarande med Fredrik Malmberg i spetsen, och mest aktuellt med Conan the Barbarian på sin repertoar. Vi fick chansen att ställa några frågor till Fredrik så läs vidare för att se vad han har att säga om Conan, dess framtid, och kommande projekt från Paradox Entertainment.

På frågan om sin inblandning i produktionen av Conan the Barbarian och när arbetet påbörjades, berättar Fredrik att det är en resa som pågått i ca 10 år. Paradox Entertainment ville skapa några starka varumärken som skulle driva företaget framåt och de började således lista karaktärer de skulle vilja göra film av. Högst på listan fanns Conan och det dröjde inte länge innan de lyckats köpa upp rättigheterna till Conan, såväl som hela Robert E. Howards portfölj av litterära verk! Att göra film är dock en konstant uppförsbacke där man tvingas övervinna hinder gång på gång, och det var inte förrän 2007 som produktionen av Conan drog igång på riktigt.

Som en av tre huvudproducenter var Fredrik med och bestämde och valde såväl manusförfattare, regissör och stjärna till filmen. Han var dessutom med på plats genom hela inspelningsperioden i Bulgarien hos Nu Boyana Film Studios (där man bl.a. spelar in delar av kommande Expendables 2, där Paradox Entertainment också är med på ett hörn som producenter), vilken tog 70 dagar och som mest hade ca 600 anställda som arbetade med filmen.


Fredrik Malmberg och Leo Howard, Conan Properties International LLC

Vad var det som drog dig till karaktären Conan?
Conan är en rebell och antihjälte, han kallas barbar för att han inte tillhör den förtryckande stormaktens samhälle och han slåss för frihet. Han kommer från en värld där lagen om öga för öga är den enda folk håller hårt på, och lever sitt liv därefter. Det som är coolt med Conan är att han inte har några superkrafter, han är inte övermänsklig på något vis, får han ett svärd i magen dör han. Samtidigt är han den ultimata soldaten, och även som mänsklig lyckas han göra en del övermänskliga saker.

Du kan väl berätta om valet av regissör och huvudroll, letade ni efter ett okänt ansikte till rollen som Conan eller råkade det bara bli så?
Marcus Nispel har gjort mycket reklamfilm, musikvideos och flera re-makes, det som verkligen fick oss att känna att han kunde vara rätt för Conan var dock filmen Pathfinder. Vilket är intressant för Pathfinder är en av få filmer jag inte sett klart, jag stängde av halvvägs igenom. Pathfinder hade dock en Conan-känsla i sig, så jag träffade Marcus och det första jag frågade var vad som gick fel med Pathfinder. Efter att vi pratat igenom våra ambitioner och tankar kring Conan blev det snart bestämt att Marcus var rätt för filmen.

Vi ville inte att man skulle se skådisen när man såg Conan, vi ville att man skulle se karaktären utan att koppla det till någon tidigare roll han gjort. Vad gäller valet av Jason var det långt ifrån en självklarhet att det skulle bli han. Vi hade omkring 200 personer som gjorde audition för rollen. På videon från Jasons första audition kunde vi knappt se honom, han hade stora dreadlocks och långt skägg från Stargate-serien, satt med huvudet nedåtböjt i ett mörkt rum och läste från manus. Hade det inte varit för Marcus Nispel hade han varit uträknad redan där, men Marcus ville ta in honom för en ny audition, vilket vi då gjorde. Efter det var vi fortfarande inte övertygade, Marcus var säker i sin sak dock och tog in honom en tredje gång, klädde upp Jason i rustning, gav honom ett svärd, riggade upp ordentligt med ljus, la på musik och sa ”Kill that bush!”, varpå Jason ursinnigt gick lös på en buske i rummet. När vi fick se det klippet var alla i rummet övertygade om att vi funnit Conan, och från det ögonblicket fick Jason lägga om sin diet till jordnötssmör och kycklingbröst samt börja träna omkring sex timmar om dagen i månaderna som ledde upp till inspelningen för att komma i rätt Conan-form.

Det finns mycket material att ha som underlag för en Conan-film, fokuserade ni på någon specifik berättelse inför den här filmen?
Vi ville att den här filmen skulle bli en introduktion till Conan, Robert E. Howard skrev dock aldrig om Conans uppväxt. Han hoppar rakt in i den vuxna karaktärens liv, så hela barndoms-storyn är ny, sen har vi plockat delar från många olika Conan-berättelser och lyft citat från dem för att skapa en egen berättelse med anknytning till arvet från Howard.

Hur ser framtidsplanerna för Conan ut?
Vår ambition är att etablera Conan som en stor karaktär likt James Bond, släppa en film vartannat år och fokusera mer på de skrivna berättelserna där vi bl.a. får följa Conan som tjuv, pirat, krigare och kung.

Vad tycker du om de gamla Conan-filmerna?
Man får se dem för vad de är, de funkade 1982 och är bra och varierade actionfilmer.

Hur ser det ut med PC-spelet Age of Conan, har ni något samarbete där?
Ja vi har samarbetat sedan långt tillbaka för att se till att världen både i spelet och filmen är sig lik, så det finns en enhetlig Conan-värld.

(Age of Conan släpper snart ett tillägg inspirerat av och med koppling till filmen)

Jag vill passa på att fråga hur framtiden för Paradox Entertainment ser ut också, har ni några filmer på gång som du vill berätta om?
Vi har ju mängder med material från Robert E. Howard som skrivit alltifrån western till skräck, bl.a. Kull, Solomon Kane, Pigeons from Hell, Red Sonja och Dark Agnes. Vi har börjat arbeta med Dark Agnes vilken kan beskrivas som en medeltida Kill Bill och kommer regisseras av Christoph Gans, som tidigare gjort Crying Freeman, Brotherhood of the Wolf och Silent Hill.

Sen har vi även en ny film med Jason i huvudroll som vi tänkt komma igång med i oktober. Jason kommer nog bli riktigt stor, han har redan stjärnstatus och är en riktigt cool och schysst kille.

Finns det planer på att göra film av några fler gamla rollspel från Target Games?
Vi jobbar faktiskt redan på en tv-serie baserad på Mutant Chronicles, sen håller vi på att färdigställa en serietidning/novell i fyra delar baserad på Kult. Får vi upp intresset för Kult erbjuder det en värld som det vore jättekul att göra film på också.

Violent Cinema har stort fokus på b-film och direkt till dvd, har ni bara storfilmer på gång eller kommer ni satsa på mindre filmer också?
Jag har absolut inget emot att göra mindre direkt till dvd-filmer eller b-film. Bara för att det inte är en storfilm behöver det inte vara dåligt, det gäller bara att veta vad man gör för film och inte sträcka sig längre än pengarna räcker. Vi har t.ex. ett antal filmer med Steve Austin inplanerade. En jättecool kille som vi känner inte fått komma till rätta riktigt i många av de filmer han gjort.

Vad gäller Conan så ville vi hela tiden göra en storfilm, men vi ville inte kompromissa med brutaliteten som krävs för att göra en Conan-film rättvisa. Ett av de största problemen blev därför att göra en barnförbjuden film med såpass hög budget som vi ville ha. I dagens läge vill väldigt få produktionsbolag göra storfilmer om de har en högre åldersmärkning än PG-13 i USA, men för oss var det aldrig ett alternativ. Vilket är en stor anledning till att vi valde just Bulgarien för inspelningen där det är ungefär en tredjedel billigare att spela in i jämförelse.

Jättetack till Fredrik Malmberg som tog sig tid att svara på våra frågor! Stort tack till Sara Da Costa och Noble Entertainment som anordnade mötet också!

Marcus Svensson
Startade Violent Cinema 2008 för att skriva om filmerna andra siter missade. Frilansar som filmfotograf och planerar nu hockeyfrilla och Chuck Norris-skägg för att fullända sina rundsparkar.
Dela:
Pusha
Blogg listad på Bloggtoppen.se Film/Tv Nöje och Underhållning Bloggparaden