recension_inglourious_basterds
Inglourious Basterds; äntligen! En typisk Tarantino, fast ändå inte.

Ända sedan den dag jag först fick se Brad Pitt basunera ut att varje man under hans befäl var skyldig honom 100 nazistskalpar har jag gått runt med en nästan barnslig förväntan på den här filmen. Man förstod att här kunde man se fram emot en riktigt actionladdad film där den ultimata ondskan skulle ställas tå mot tå mot den mest typiske utav Hollywoods hjältar: den amerikanske soldaten.

Skådespelet i filmen är dess absoluta höjdpunkt (med våldet på en riktigt tät andraplats)! Även fast Brad Pitt gör ett fantastiskt jobb som Aldo Raine, den amerikanske ledaren och hjälten, är det Christoph Waltz som stjäl showen med sin fantastiska närvarokänsla och sitt energiska skådespel, som SS-officeren och skurken Hans Landa; det är en fröjd att se! Och det är fantastiskt skönt att få se en film från Quentin där dialogen är fantastisk utan att behöva bli typiskt Tarantino. Och jag tackar dig, Quentin Tarantino, för att du vågat ge oss en film där hela världen inte verkar prata engelska! Jag tackar dig, Quentin Tarantino, för att du gett oss en film med scener så fullproppade med spänning att man knappt vet vart man ska ta vägen. Jag tackar dig, Quentin Tarantino, för att du visar film och inte historia!

inglourious-basterds_ss01

Så vad handlar då Tarantinos senaste om? För den som inte redan vet handlar den om en grupp arga amerikanska judar som tillsammans med sitt befäl Aldo Raine (Brad Pitt) tar sig in bakom fiendens linjer för att föra ett gerillakrig mot Nazisterna i det ockuperade Frankrike, och samtidigt försöka döda så många utav dessa Nazister de bara kan, och allt detta långt innan Amerikanernas stora invasion.

inglourious-basterds_ss02

Vad mer kan sägas annat än att Tarantino med denna film verkligen visar att han som filmskapare inte gör annat än växer och utvecklas mer och mer för varje film som han lämnar ifrån sig. Han har tagit orginalet The Inglourious Bastards och gjort till något helt eget, även om han hållt sig trogen orginalets idé om ett litet gäng arga soldater ute på uppdrag i andra världskriget. Uppdraget råkar här vara just att, spöa Nazister.

Det är en underhållande och lekfull film som han bjuder på, den där Tarantino, samtidigt är det en rå och brutal film, som under inledningsscenen stundvis känns nästan obehaglig när tankarna dras till vad som verkligen pågick i det tidiga 40-talets Europa. Men Inglourious Basterds vill inte tas som ett seriöst inlägg i den ständigt heta debatten om antisemitism och nazism. Allt The Basterds vill är att vara en underhållande film där hjältarna håller vad de lovar och aldrig viker en tum från sina värderingar och där skurkarna är skurkar som alla ska få vad de förtjänar! Skoningslöst. Blodig. Komedi!

En andra åsikt av Marcus Svensson.
Åh herre-jävlar, vore ett sätt att uttrycka vad jag kände redan efter några minuter i biosalongen. Och åh herre-jävlar, vad fantastiskt bra det är! Jag har sällan varit så nöjd med en film som jag är med precis hela Basterds! Det är så nära en perfekt film man kan komma utan att vara helt perfekt, och att kalla det för mästerverk är nästan en underdrift. Skaparglädjen riktigt strålar ut ur skärmen och fantasifullheten blandat med det fantastiska hantverk som ligger bakom denna film är inget annat än slående imponerande. När sluttexterna började rulla rann en tår ner för kinden i ren lycka av att ha fått se något så bra, det här är Tarantinos bästa film! Och den bästa film som gjorts på väldigt, väldigt länge.

Brutalt och blodigt våld går hand i hand med klockren komedi, samtidigt som man hela vägen igenom lyckas behålla en imponerande seriös stämning, mycket tack vare de minst sagt fantastiska skådespelarprestationerna, vilka ger varenda scen liv och spänning. Sättet på vilket vissa skådisar i denna film lyckas frammana ett meddelande annat än vad de yttrar, mellan raderna, för att på så vis meddela tittaren vad han eller hon tänker, är så klockrent att det hela går bortom skådespel och man börjar tro att det är verklighet.

Inglourious Basterds är så bra att vi övervägde att införa ytterligare ett hack i betygsskalan reserverat för filmen, för att kunna göra den rättvisa! Utan tvekan och utan minsta tvivel den mest solklara femma i Violent Cinemas historia. 5/5

Läs även vår recension av den klassiska Italienska krigsfilm som varit inspiration för denna film, samt lånat ut sitt namn, nämligen Inglorious Bastards.

Björn Lundberg