recension_hands_of_steell
recension_hands_of_steell

Recensionen publicerades i februari 2009, med anledning av svenskt DVD-släpp återpubliceras den nu. I Filmen följer vi Paco Queruak, en cyborg som programmerats till att döda en miljökämpe av en ond företagsledare, men avbryter sitt uppdrag och själv blir måltavla.
Åh dom ljuva videovålds tiderna under 80-talet. Jag saknar verkligen den tid då man kunde välja och vraka mellan allt från Italienska B-Action-skräck-sci-fi rullar och senaste Alien rip-offen av Roger Corman. Oftast var dessa utgivna av kultbolaget VTC, som hade en vansinnigt stor katalog med filmer i min smak. Och det är VTC som släppte denna klassiker i mitten av 80-talet, och jag själv var nog den största anledningen till att den lokala videobutikens ex till slut gav upp.

Sergio Martinos (under namnet Martin Dolman) klassiker från 1986, med Daniel Greene (jepp han från Falcon Crest), vackra svenskan Janet Ågren, John Saxon och sist men inte minst den alltid lika underhållande George Eastman.

Filmen utspelar sig en bit in i framtiden, nämligen 1997!!! En tid där New York (surprise) lider av dödliga luftföroreningar och syra regn. Paco (Daniel Greene) vår hjälte, som även råkar vara delvis cyborg, har blivit programmerad av multiföretagsondingen Turner (John Saxon) att avrätta miljökämpen Alfred Mosley. Men när Paco ska avsluta jobbet håller han igen sitt dödliga slag och vaknar ur sin programmering. Något som Turner inte uppskattar. Paco måste fly ut ur New York för att undkomma Turners hitmen. Han tar sig ut ur stan och hamnar tillslut på ett motel ute i öknen. Det är här han möter den heta Janet Ågren som ägare/bartender. Men allt blir inte lugn och ro. För inte nog med att Turners odågor är honom på spåret. Han måste även lära lymmeln George Eastman vart det blå skåpet ska stå genom en omgång eller två.

Denna filmen har allt en tidstypisk action rulle ska innehålla: Barslagsmål, eldstrider och biljakter. Filmen, som kom två år efter Terminator, har även rippat scenen där Schwarzenegger opererar på sin egna arm. På tal om Schwarzenegger, så blir Daniel Greene omtalad på det svenska omslaget som en NY Schwarzenegger. Nja det vette tusan. Men Greene är faktiskt ruggigt bra i huvudrollen. Tyvärr så har denna klassiker inte fått nåt bra släpp på DVD än idag otroligt nog då det faktiskt är en av de bättre actionfilmerna från tidsepoken. (filmen är nu släppt på DVD i bl.a. Sverige av Njutafilms) Och ännu en italiensk action rökare som jag än idag ser om med jämna mellanrum. Jepp, Så bra är den faktiskt!
[betyg4]

IMDb-Betyg: 5/10
Längd: 94 min