recension_green_zone

Matt Damon repriserar rollen som Jason Bourne, med nytt namn i ny miljö i en film från regissören av de senaste två Bourne-filmerna. Det var i alla fall vad man kunde utröna från filmens trailer. Riktigt så enkelt är det förstås inte. Green Zone handlar om att Miller (Matt Damon) tröttnar på att få ‘säker information’ om vart de kommer hitta farliga kemiska vapen i Irak, när det gång på gång slutar med att de står tomhänta efter att ha riskerat sina liv. Hans uppror mot stereotypen för den perfekta hjärnlösa soldaten skapar omedelbart problem med hans överordnade som inte vill höra hans frågor, och än mindre svara på dem. Miller (Damon) anar fulspel och gör allt han kan för att få svar på sina frågor, och gör sig på samma gång ovän med alla han inte vill vara ovän med.

Med andra ord är det Damon mot ‘the man’ igen på ett eller annat sätt, likt Bourne-filmerna. Dessutom är allt paketerat med samma röriga bildspråk, i ett försök att få allt att verka mycket mer actionfyllt än vad det i själva verket är. Green Zone försöker även desperat verka smartare och mer komplicerad än vad den i själva verket är, och lyckas i samma veva glömma bort att vara både vad den borde vara vad den presenteras som; en redig actionrökare i en spännande och kontroversiell situation med politiskt laddade budskap, i den ordningen. Vad vi istället lämnats med är en blandning av action och konspirationsthriller som saknar både action och spänning.

Det största problemet är dock att jag inte bara har svårt att heja på Miller, jag vill nästan se honom förlora för att han känns så fruktansvärt dryg och ointressant. Nästan lika stort problem är att Miller berövats de nästintill övernaturliga krafter Jason Bourne stoltserade med, i ett försök att göra denna karaktär mer mänsklig. Med andra ord, han åker på rejält med stryk. Eftersom jag inte gillade karaktären är det dock förstås positivt att få se honom åka på däng.

[betyg2]