recension_from_paris_with_love

Utan att överdriva kan jag påstå att Pierre Morel är på god väg att bli en av nutidens främsta actionregissörer. Han inledde karriären som fotograf/kameraman och har bl.a. varit ”Director of Photography” på Danny the Dog (Unleashed), Transporter 1 samt 2 och War. 2004 gjorde han den urgrymma District 13 (Banlieue 13), fotade därefter ovannämnda filmer (förutom Transporter 1), och återvände 2008 med den fantastiska Taken. Än en gång i registolen kommer nu hans senaste film, From Paris With Love, med en rakad, stenhård och helt sjövild John Travolta i rollen som superagenten Charlie Wax. Han är killen som blir inringd när de verkligen sitter i skiten. Han drar sig inte för att vända upp och ner på halva stan i lagens namn, saknar samvete och bryr sig föga om rätt och fel mer än att för att hålla ryggen fri. Han blir förstås ihopparad med kårens mest rakryggad nybörjare, spelad av Jonathan Rhys Meyers, som ifrågasätter inte bara hans metoder, utan vilken sida han faktiskt står på.

From Paris With Love visar snabbt vad den kommer bjuda på genom Travoltas introscen. I ett förhörsrum på flygplatsen drar han igenom en halv ordbok förolämpningar riktade åt auktoriteten som håller kvar honom, allt för att få behålla några amerikanska energidrycker som inte får transporteras in i Frankrike. Rå humor blandas friskt med brutala och välkoreograferade actionscener vid sidan om hetsiga jakter och stora explosioner, allt i en fartfylld story som aldrig låter filmen stanna upp. Pierre Morel styr säkert filmen på rätt spår hela vägen, precis som sina tidigare filmer, och jag kan knappt bärga mig inför hans nästa film, som inte är någon mindre än Frank Herberts Dune!

”Royale with Cheese”!

[betyg4]
From Paris With Love kommer på DVD och Blu-Ray 28/7