recension_friday_the_13th
Komiskt förutsägbar och underhållande brutal, det är sällan något mysterium vad som är på väg att hända, och man försöker inte heller sopa det under mattan. Friday the 13th remaken är en film som leder sina karaktärer rakt in i 80-talets favoritmördares stora famn, och vad som väntar där är föga överraskande. Utöver att bokstavligen mata Jason med storbröstade halvnakna kvinnor och deras fuckbuddies, gör han själv några avstickare för att stilla sin aptit. Vissa vändningar är mer logiska än andra, men vem bryr sig egentligen i en film som denna?

Man har i denna remake, eller reboot kanske vore lämpligare, försökt återanvända element från tidigare mord så gott man kunnat, och även sett till att slänga in så många ungdomar som möjligt för Jason att mörda. Det tar fart nästan på en gång och fortsätter hela filmen igenom, hur det genomförs kan förvisso kännas billigt, men det får jobbet gjort i alla fall. De stora ikoniska Friday the 13th delarna läggs enkelt upp genom filmen för att återskapa den Jason vi alla lärt känna och älska, såväl som bakgrundshistoria, maskhittande, omänsklig styrka, missbildning o.s.v.

Det enda jag egentligen satt och funderade över när jag såg filmen, var hur de skulle lyckas misslyckas med att mörda honom men tro sig ha lyckats, så man skulle kunna fortsätta göra film efter film med Jason, precis som tidigare.

Friday the 13th är en väldigt enkel, kliché-fylld och stereotyp slasher, som tyvärr aldrig är direkt nyskapande. Brutal är den dock, och i sin brutalitet ofta rejält komisk. Jag hade nog gillat Friday the 13th-remaken mer om det inte vore för en liten film som heter Hatchet. En film som mer eller mindre gör allt Friday the 13th försöker göra, fast bättre, mer underhållande och oftast snyggare, samtidigt som den mer eller mindre helt tar sin story och struktur från de tidigare Friday the 13th-filmerna, inklusive flerfaldige Jason-skådisen Kane Hodder.
betyg3komma5-framsida

Filmen finns på Voddler, DVD (Köp 119:-) och Bluray (Köp 199:-).