Död Snö är inget mindre än fantastiskt underhållande från början till slut. Det hela sparkar igång med ett flyende offer i en mörk skog uppe i fjällen, tätt följd och snart mördad av de stencoola nazi-zombierna. Därefter introduceras vi till filmens resterande huvudkaraktärer, vilka bestämt sig för en weekend i fjällen med sina kära SS (snöscooter och sprit). Stämning i filmen går sakta från inledande skräck till avslutande slasherkomedi, och den gör det riktigt bra. Filmens regissör, Tommy Wirkola, berättade att denna, tillsynes Dusk Till Dawn-influerade idé, användes för att ”första halvan utspelas mest i mörker och då ville vi att det skulle vara en ren skräckfilm. Andra halvan utspelas på dagen och då tyckte vi att det passade med humor.”. Det hela är dock inte så direkt som att, nu blev det ljust, nu blir det komedi, utan rör sig sakta sakta mot denna växling, och väl där blir den bara mer och mer bisarr och komisk ändå tills filmens slut.

Sjuka karaktärer, brutala mordscener, blod som sprutar, tarmar som slits ut, huvuden som delas som ägg där hjärnan agerar äggula, gamla legender som visar sig vara sanna, och i mitten Nazister som överlevt sedan andra världskriget genom att av någon oförklarlig anledning blivit hämndlystna giriga zombies. Det är lite av vad Död Snö bjuder tittaren på, och med det sagt vill jag påstå att det inte finns något att tveka på längre, det här är en film man måste se!

Död Snö är utan tvekan den absolut bästa skräck/zombie/slasher-film som någonsin gjorts i norden, och till det en av de bästa filmerna som någonsin producerats från denna kalla del av världen. Med Död Snö på sin resumé känns Wirkolas kommande film, Hansel and Gretel: Witch Hunters, vilken produceras av Will Ferrel och Adam McKay något så oerhört intressant.

(Död Snö släpps i Sverige av Atlantic Film den 19e augusti. Sedan förste april finns den dock redan släppt i Norge, så om man klarar sig utan undertexter till norskan är det bara att köpa)

En andra åsikt av Björn Lundberg.
Nazizombies, blod, sex, snö och bajs.

Egentligen behövs det inte sägas något mer. Död snö klarar att sälja sig alldeles utmärkt på bara de orden. Fan. Nazizombies räcker för att det ska börja pirra i magen på mig. Blev du besviken på Outpost? Levde (höhö) inte de nazizombisarna upp till förväntningarna? Ge då de norska nazizombisarna en chans! Missa inte den här filmen!
Nazizombies! 3/5

Edit: texten publicerades först den andre maj i kategorin ”Omdöme”. I och med dess svenska biopremiär har den nu dock expanderats och återpublicerats i kategorin ”Recension”