recension_district13ultimatum
Pierre Morel som gjorde första filmen, Banlieue 13, och därefter briljanta Taken, är tyvärr inte tillbaka i regi för uppföljaren. Istället har Patrick Alessandrin tagit över. Jag säger tyvärr för denna uppföljare känns inte alls lika bra. Det är förstås mycket tack vare det urusla manus Luc Besson levererat också, men ändå. Filmen går på räls utan minsta lilla oväntad avstickare, allting blir närapå precis som våra huvudkaraktärer vill hela tiden. Ingenting är omöjligt om man kan klättra på husfasader och hoppa mellan hustak, och inte ens de mest uppenbart falska anklagelserna blir ifrågasatta av någon, någonsin. Allting är bara självklart hela vägen.

Våra hjältar är förstås riktiga übermän, som utan problem sparkar och slår ner 30 beväpnade ”SWAT”-poliser. Det klagar jag inte på. Sättet det ibland utförs på däremot, och den fruktansvärda matiné-känsla filmen bokstavligen stinker av, den klagar jag på. Om ni tänkt se District 13 Ultimatum, så förbered er på att få höra de ostigaste, och inte minst fånigaste försök till one-liners på hela året! Stuntsen, tempot och actionscenerna är ofta välgjorda, men känns aldrig lika våghalsiga, tempofyllda, betydande och verkliga som i första filmen.

B13 Ultimatum är i slutändan en måttligt underhållande matiné-film för en seg söndag. Förvänta er bara inte att bli speciellt överraskade. Se hellre första filmen om ni inte redan sett den.
betyg2komma5

Första var ju svinbra ,,ser fram mot denna (vilket aldrig brukar bli som man vill,men ändå) ,,köpte ettan på http://www.filmochting.se och gjort en förfrågan på 2:an ,,,så får vi se ;)