recension_daybreakers
Vampyrfilmen har sakta krypit sig in i vår vardag med hjälp av bl.a. Buffy the Vampire Slayer och en och annan vampyrrulle per år. Zombiegenrens transformation med snabba zombies och stundvis vampyrliknande krafter har troligen också bidragit till ökat intresse för vampyrfilm. Så kom Twilight och flirtade upp varenda tonårsflicka i brygga, fistade actiontokiga, slashertörstande filmnördar som undertecknad med trånande blickar och tonårsångest in i oändligheten. Oavsett vad man tyckte om Twilight så startade den dock en våg av vampyrfilmer (som borde tagit fart med briljanta 30 Days of Night, om något). Daybreakers står som ytterligare en i raden, men är den ett försök att rida på vågen av sub-genrens nyvunna popularitet, eller en film som gett sig ut med en djupare ambition än att casha in på tonårsflickorna?

Det blir snabbt klart och tydligt allt annat än en Twilight av Daybreakers. Blodigt actionfyllt och brutalt, det är vad det läggs upp för. Mänskligheten håller på att störtdyka in i förintelse när människorasen nästan helt ersatts av vampyrer, och blodet börjar sina. Vampyrernas forskare letar alternativa blodkällor, samtidigt som de få resterande människorna kämpar för sina liv, och mitt i allt finns vampyrforskaren Edward Dalton (Ethan Hawke), en vampyr med samvete, som inte druckit rent människoblod på åratal, och som helst av allt skulle vilja bota den sjukdom han anser vampyrerna vara besatta av.

Vad som började som ett intressant koncept, upplagt för simbassängsmängder med blod och massvis av brutala actionscener fyllda till bredden av coola vampyr-moves, lyckas på något sätt rinna genom fingrarna på bröderna Peter och Michael Spierig. Det enda de här vampyrerna tycks vara bra på är att tycka om att dricka blod och inte tåla solen, några andra direkta färdigheter är svåra att utröna från vad vi får se. Vilket är väldigt synd för jag var riktigt tänd på konceptet, inte minst tack vare den närmast postapokalyptiska stämningen som råder för människorna vid sidan om den moderna sci-fi värld vampyrerna lever i.

Jag kan inte heller sluta känna mig något snuvad på konfekten när man ser till hur filmen spelas ut, hur saker löser sig och hur saker förklaras, bortsett från det uppenbara fall av brist på action och för stort fokus på dramatik som inte leder någonstans då förstås.

Daybreakers bjuder på en del snygga och coola effekter såväl som en sjukt skön stämning, men tappar i nästan allt annat. Dessutom ser en del effekter ganska ostiga ut, och vissa scener frågar man sig om de är tänkta som hyllningar till, eller bara råkar likna andra filmer. Du som vill se en postapokalyptisk vampyrfilm rekommenderas istället den animerade filmen Vampire Hunter D: Bloodlust (69:- på Discshop).
betyg2-framsida