recension_command_performance
Jag nämnde tidigare i recension av en Seagal-film, hur de gamla actionhjältarna som fortfarande håller sig kvar i genren, gått mot en brutalare slags våld med åren. Det i takt med att tempot på våldet också dragits ner. Command Performance är minst sagt brutal, och när det smäller, då smäller det hårt. Blodet forsar, folk spetsas, sprängs och man har inte varit rädd för att kötta till det ordentligt vid varje tillfälle som ges. Huruvida Dolph faktiskt dragit ner så mycket på sitt tempo är förstås en annan fråga, vår store muskulöse Svensk har alltid varit något av ett hårtslående stjärtsparkande kylskåp med frostiga kommentarer.

Det som gör Command Performance så bra (ja, den är faktiskt riktigt bra), är den självdistans filmen visar upp. Smaka på Dolphs kommentar ”Dying is easy, Rock ‘n’ Roll is hard”, som levereras som ett riktigt argument för att rättfärdiga Dolphs intresse för att fixa skivkontrakt när de hamnat så djupt ner i skiten att det når till hakan, och folk fallit som flugor till höger och vänster. Filmen är fylld av sådana stunder och kommentarer, karaktärernas bakgrunder och mål är oftast lövtunna men ack så underhållande, och det hela är, förstås, bara ett sätt att ta sig mellan olika scener där Dolph dödar badguys med olika musikinstrument, och springer runt i sin rockiga väst och coola tatueringar.

Tyvärr tappar filmen ibland tempo, det finns ett antal meningslösa scener, och det finns ett par passager då det dröjer lite väl lång tid innan vi får se Dolph slakta. Det ändrar dock inte det faktum att Command Performance lyckas hålla intresset uppe hela vägen, och på det stora hela fortfarande är en grymt underhållande film. Mer än så är det också den bästa film Dolph gjort sedan millennieskiftet och lite till. Se den!