recension_chaw
När man finner en död kropp som ser sällsamt söndersliten ut i en liten by utanför Seoul gör man det enda logiska valet. Kallar det en naturlig död och låtsas som ingenting. Det är snart högsäsong för turismen, byns största inkomstkälla, och mitt i turisternas anstormning av den fridfulla byn, börjar folk åter försvinna. Rykten om en gammal legend börjar bubbla upp och snart står det klart att de har att göra med ett enormt vildsvin, med smak för blod och människokött! Landets främsta jägare kallas in för att ta itu med problemet, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort.

Lagom intressant kände jag, men samtidigt, vem vill inte se en film om ett enormt köttätande vildsvin? Tyvärr får detta vildsvin aldrig ta så mycket plats i filmen som det borde, och effektarbetet är stundvis pinsamt uruselt. ”Ta på dig det här grishuvudet och spring”, eller ”Det där fixar vi med lite CGI” känns som potentiellt återkommande kommentarer under inspelningen. Men vad vet jag..? Jag vet att det inte såg särskilt bra ut.

Så filmen såg inte så bra ut, okej, några dåliga effekter måste väl inte helt sänka filmen? Och nej, så är inte heller fallet, effekterna är inte vad som sänker filmen. Tyvärr är det här dock ett illa berättat spektakel som har svårt att hålla fokus, och i ett försök att rädda sig självt försöker väva in fler storylines än vad både filmen och tittaren vill ha. Något som slutar i att denna dåligt skrivna, fult utförda och tråkigt spelade film blir på tok för lång i sina två timmar!

Koreansk skräck/komedi som varken skrämmer eller skrattar utan mest är en två timmar lång usel representation för Koreansk film som egentligen blivit grym de senaste åren. Se hellre The Host en gång till!
betyg1-framsida