Recensionen av Bronson publicerades första gången 8:e april, men återpubliceras nu på grund av Svensk utgivning av filmen.
I en intervju med Nicholas Winding Refn (regissör och manusförfattare) säger han blygsamt ”Jag stal allt från A Clockwork Orange och Scorpio Rising”. ”Allt” är förstås en grov överdrift, för vad det gäller är snarare känslan i filmen samt dess inspirationskälla. Gör man ett filmiskt porträtt av Storbrittaniens ökänt mest våldsamma fånge, hans resa genom fängelseanstalter och vad som tar honom dit, så finns det nog få filmer så bra att hämta inspiration från som de nämnda.

Bronson försöker aldrig förklara just ”vad och varför” bakom personen som portätteras agerande, det finns ingen avslutande poäng som säger att ”därför gör jag såhär”. Ett ledande mål finns dock filmen igenom, att bli någon, att bli störst och bäst på något, att skrivas in i historieböckerna och att leva vidare för evigt. Vid sin premiär inleddes filmen med en inspelning gjord av den fängslade Charles Bronson själv.

”I’m proud of this film, because if I drop dead tonight, then I live on. I make no bones about it, I really was… a horrible, violent, nasty man. I’m not proud of it, but I’m not ashamed of it either… See you at the Oscars.”

Charles Bronson, eller Michael Peterson som han egentligen hette, tog namnet efter skådespelaren som ”scennamn”, när han började slåss under mer organiserade förutsättningar i sina korta tid utanför fängelset i vuxen ålder. I filmen spelas han av Tom Hardy som helt klart gör ett Oscarsvärdigt porträtt av honom. Stundvis funderar jag nästan på om det skett ett misstag, ifall de fängslat fel person och filmat den riktige Bronson, för Hardy har gått in i sin roll så totalt att man kan se oberäkneligheten och den skräckinjagande faran i ögonen på honom genom hela filmen. Bronson målas upp som en högst oförutsägbar man, när man tror sig ha koll på vad han kommer göra härnäst, eller när man tror sig börja förstå vad som ligger bakom hans handlingar, gör han en tvärvändning, som för att bevisa att det inte går att läsa honom. Hela han genomstrålas av den anarki hans handlingar förespråkat i nära hela hans liv.

Bronson är en helt och hållet karaktärsdriven film, det finns inte mycket story att tala om, när man ser Bronson ser man delar av en mans liv, en mycket bisarr, hemsk och skrämmande, men framförallt intressant man. Trots att han visas upp som den värsta sortens människa, helt utan moral och medkänsla, så går det inte att göra annat än fascineras och känna sig uppslukad från början till slut. Till det hör att regissören pyntat det hela med lika delar bisarra som geniala scener vilka i slutändan inte kan ses som annat än perfekt hopsatta med filmen. Genom hela filmen står Bronson själv som berättare på en teaterscen och återberättar delar av sitt liv för en publik. Höjdpunkten nås då han genom att sminka halva kroppen visar upp en dialog mellan sig själv och fångvaktare, där han genom att vända sig ett halvt varv byter karaktär, både i utseende och agerande.

Fängslande, roande och intressant, Bronson är allt detta, men det finns förstås svackor i filmen vilket håller den från att nå hela vägen fram. Partier där filmen stannar upp och stunder då känslan filmen i sina starka stunder förmedlar bryts och man inte alls är lika övertygad, dock aldrig något som är Hardys fel, Hardy är briljant hela filmen igenom. Som avslutning vill jag citera en fantastiskt roande scen från filmen då man finner sig helt utan någon som helst aning om vad som kommer hända.

”I love you.” - Bronson
”Well, I don’t love you..”
”I love Brian.”