recension_blood_tlv
Med Street Fighter: The Legend of Chun-Li färskt i minne känns Blood: The Last Vampire till en början som rena Nirvana. Jag sitter och njuter och tycker att, herrejävlar vilken film! Sen frågar jag mig själv varför jag undvikit filmen tills nu. Den har förvisso inte släppts i Sverige än, men finns på Brittisk R2 DVD, så det enda man inte får med är svenska undertexter. Filmen bygger på den animerade filmen från år 2000 med samma namn, såväl som den ca 50 avsnitt långa serien, Blood+. För att få ihop det plockar man element från de två utan att följa storyn från någon. Ibland verkar man ha glömt bort att man plockat en viss del, som förklaras av en del man inte valt. På det stora hela fungerar det dock utan större problem.

Den serietidningsaktiga estetiken genomsyrar hela filmen, och fungerar ibland klockrent, för att ibland se väldigt fel och fejk ut. När den väl fungerar blir det hela dock riktigt jävla snyggt.

Alla som sett något från filmen undrar nog hur det är med specialeffekterna. Och ja, blodet är riktigt jävla pissfult, men man vänjer sig, speciellt tack vare mängden blod som faktiskt sprutar i denna film. Monstersminket är nästan som taget från Buffy the Vampire Slayer-serien, och med andra ord inte så bra som man bör förvänta sig från en långfilm. Värst av allt är dock det som animerats helt och hållet i filmen. Det ser inte riktigt ut för en sekund, och fullkomligen slungar tittaren ur filmens grepp, vilket är synd, för det finns så mycket som känns så välgjort, faktiskt.

Det finns en mer klassisk samurai-scen i filmen, en helt mästerlig och rentav magnifik scen, som ironiskt nog saknar våra huvudkaraktärer, bortsett från dess avslutning som inte är riktigt lika bra.

Blood: The Last Vampire slutar tyvärr bara som en helt okej film. Jag säger, ”tyvärr bara”, för den visar potential till något så mycket bättre, men faller flertalet gånger i sin kvalitet, och avslutningen känns riktigt improviserad och tyvärr dålig. En viss brist på självinsikt genomsyrar också filmen, och man försöker exempelvis göra twister på saker som redan sagts mellan raderna väldigt tydligt. Blood The Last Vampire är både rå och cool med ett tempo som håller tittaren kvar. Bäst är dock fortfarande animeserien Blood+, men då får man bänka sig för en åktur på en bit över 20 timmar, med tydliga brister och ibland timmeslånga lågdalar.
betyg3-framsida
Filmen finns som beställningsvara på UK DVD (179:-) och UK Blu-Ray (315:-)