recension_bangkokadrenaline
Bangkok Adrenaline… Stundvis känns det som en Ong-Bak-light, eller som ett försök till en subtil remake med västerländska skådespelare i Bangkok. Filmen skriker lågbudget men lyckas ändå förvånansvärt bra med vad den verkligen handlar om, adrenalin. Går man in för att bedöma den här filmen på något annat än sin action kommer man snubbla över uttryck som infantil story och fullkomligt efterbliven dialog som mer än gärna lämnar tittaren förundrad över hur det som sägs inte bara kunnat skrivas från första början, utan också faktiskt levereras framför kameran. Det är faktiskt stundvis briljant i äkta ”so bad it’s good”-anda, och kommer ofta skapa situationer där tittarna vänder blicken mot varandra, som för att bekräfta att ”ja, jag hörde också det där…”. Så om de siktat på att ge denna actionrykare en komisk touch i äkta B-filmsanda har de med andra ord lyckats…

Bristerna åsido har Bangkok Adrenaline trotsallt ett imponerande tempo, actionscenerna avlöser varandra gång på gång och såfort något börja bli enformigt hoppar man till en annan karaktär och parallell story, med ny action. Det är väldigt mycket snurrande från alla karaktärer som slåss, likt Koreanska filmen City of Violence, men inte lika stort och avancerat. Actionscenerna känns tyvärr aldrig särskilt avancerade i sin koreografi utan man kör på med sparkar och slag med diverse snurrande här och var för att ibland bjuda på glimtar av coolare rörelser. Pluspoäng till variationen av miljöer för fighterna måste dock ges, även om det stundvis blev lite väl mycket springande mellan platser.

Trots infantil story, efterbliven dialog och mestadels patetiskt ”skådespel” lyckas man med den förhållandevis låga budgeten på motsvarande ca 4 miljoner svenska kronor, skapa en actionfilm som smäller mest hela tiden och håller sig underhållande tack vare tempo och variation.
betyg3-framsida