recension_a_dangerous_man
Recensionen publicerades 3/1-2010, med anledning av att den nyligen haft svensk release återpubliceras den nu.

Andra samarbetet mellan regissören Keoni Waxman och Steven Seagal är både bättre än första försöket, och bättre än det mesta Seagal gjort på den här sidan av millenieskiftet (igen). En intressant detalj är även att produktionsbolaget bakom filmen är Voltage Pictures, ett av produktionsbolagen bakom prisade och oscarstippade filmen The Hurt Locker.

Jag blev riktigt positivt överraskad, faktiskt. The Keeper var uppe och snuddade vid gränsen för att faktiskt vara en bra film, men nådde inte riktigt ända fram. I andra försöket har man lyckats undvika mycket av det som höll tillbaka The Keeper, filmen flyter bättre, actionscenerna är råare, ligger tätare, och är snyggare. Grundstoryn skiljer sig inte mycket, men det är Seagal vi pratar om, det är vid det här laget en genre i sig, en genre med endast en grundstory.. Karaktärerna är lite bättre och allting känns mer genomarbetat.

Gillar man Seagal kommer man älska den här filmen, Hatar man Seagal behöver man inte bry sig om den, om man inte tycker varken eller är filmen fortfarande underhållande nog att ses. Det är också roligt att se hur alla dessa gamla actionskådisar äntligen börjat lägga ner sig igen för att återupprätta lite av sin tidigare status. I början av 90-talet var Seagal trotsallt stor, och med all rätt, sen gick det utför och han verkade skita i allt förutom pengarna. Nu har han insett att han inte har så lång tid kvar som en stjärtsparkande actionskådis, och verkar fast besluten att avsluta karriären som den började, med en slagkraftig kommentar och 114 avbrutna benpipor tillhörande diverse bad guys. Bäst av allt, på senare verkar varje film häva sig ytterligare ett snäpp upp på skalan!

Måttligt underhållande och härligt brutal, största felet är de lite väl tydligt snabbspolade delarna av vissa actionsekvenser. [betyg3]