I Danny Boyle’s (Trainspotting, Sunshine) apokalypsfilm 28 dagar senare följer vi Jim, spelad av Cillian Murphy (Batman Begins, The Dark Knight), och några nyfunna vänner i deras kamp för överlevnad i ett virusinfekterat Storbritannien.

I början bjuds vi på vackra bilder på ett verkligen öde London där en ensam Jim försöker förstå vart alla människor tagit vägen. Genom gamla tidningar och meddelanden på anslagstavlor så börjar det så sakta gå upp för Jim att han är ensam. London har blivit evakuerat. Och det är just i dessa avsnitt som 28 dagar senare verkligen visar upp sin storhet, med alla imponerande scener över ett öde London och tomma motorvägar. Känslan av hopplöshet, att vara övergiven och på alla sätt en mycket närvarande domedagskänsla får det att rysa i kroppen.

Filmens tempo byggs sedan raskt upp när Jim, till sin fasa, upptäcker att han inte alls är ensam. I Londons mörkare partier vilar nämligen Londons föredetta invånare. Virusinfekterade människor vars enda drivkraft nu är okontrollerbar vrede. För sitt liv tvingas nu Jim fly och som tur är stöter han snart ihop med andra överlevare.

28 dagar senare går snabbt ifrån att vara en krypande rysare till en hektisk zombiefilm där vikten läggs på flykt snarare än förklaring. Cillian Murphys insatts som cykelbudet Jim kan inte ses som annat än underbart och skådespelet överlag i filmen får ändå ses som klart godkänt, trots den relativt okända rollistan. I andra roller bör nämnas Brendan Gleeson (Troy, Harry Potter and the Order of the Pheonix) som här porträtterar familjefadern Frank. Samt Naomie Harris (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest, Ninja Assassin) som spelar den bittra Selena. Klart intressanta karaktärer alla tre som förmedlar en känsla av djup och autenticitet.

Självklart går det inte att ha en zombiefilm, eller i det här fallet virusinfekterade-människor-som-vill-döda-friska-människor-film utan några rejäla, våldsamma stridsscener. Och det bjuds det på i en lagom dos i 28 dagar senare. Infekterade sätts eld på, bensinstationer sprängs i småbitar, machetes och baseballträn svingas hejvilt mot de Rasande. Det är vackert, brutalt och alltid en känsla av att det gäller liv eller död under kamperna. Blod, svett och tårar blandas på ett så bra sätt att man nästan sätter popcornen i halsen.

28 dagar senare har hunnit få några år på nacken nu, men håller fortfarande. Och att serien fortfarande är pigg och har mycket att ge visas bland annat i 28 veckor senare och snart kommer vi även få se vreden härja i 28 månader senare. I väntan på den filmen gör man dock gott i att sätta sig ner och titta på 28 dagar senare som på alla sätt och vis är en väldigt bra och välskriven film.

Medverkande: IMDB Originaltitel: 28 Days Later Se Även: The Hills Have Eyes, Dog Soldiers

Björn Lundberg