recension_12rounds
Renny Harlin, finländaren som gick från finsk reklamfilm till Hollywood-action och fick jobba med några av dess största stjärnor. Die Hard 2, Cliffhanger och The Long Kiss Goodnight är alla tre klassiker som tål att både nämnas och ses igen. Det såg lovande ut för finländaren, trots en del stolpskott emellan de nämnda filmerna. Sen kom Deep Blue Sea (förvisso ekonomiskt framgångsrik), Driven, Exorcist: The Beginning, och minnet av filmerna Renny gjort i början av 90-talet började glömmas bort mer och mer för varje ny film. 2007 återförenades han med Samuel L. Jackson i filmen Cleaner, som faktiskt var helt okej. Nu har Renny än en gång fått göra det han gör bäst, en riktig actionfilm med explosioner, biljakter och massa våld! Så håller den måttet, är Renny tillbaka i form?

Storyn är nästan en direkt kopia av Die Hard: With a Vengeance, med backstoryn/upptakten från Die Hard inbäddad i samma film och såklart smått modifierad. 12 Rounds blir ett nytt namn för leken ”Simon says” och John Cena måste göra precis vad filmens badguy instruerar honom om, 12 gånger, eller i 12 ronder om man så vill, för att rädda sin flickväns liv. Svårighetsgraden höjs för varje rond och får en alltmer explosiv avslutning.

En enkel story som känns lika genial som den känns B. I samma vända som de mer eller mindre garanterar 12 spektakulära actionscener, som inte behöver hänga samman på något vis mer än vem som är i dem, garanterar de nästan att det är just det de kommer fokusera på, och strunta i andra delar av filmens utveckling. Det faktum att wrestlaren och numer wannabe-actionstjärnan John Cena gör huvudrollen, är ytterligare en garanti för fokus på action, tyvärr inte för att han gör det så jävla bra, utan för att han inte gör något annat. Det här kan förstås ses på olika sätt, å ena sidan kan man se det som att det är upplagt för en högexplosiv skitfilm, eller så kan man se det som att det är upplagt för en grym actionfilm som fattat vad action handlar om!

Tyvärr är John Cena inte huvudrollsmaterial, han har inte det som krävs för att få med sig publiken i en och en halv timme, han är inte heller vidare intressant som actionskådis för allt han har är stora muskler och några bodyslams. 12 Rounds är inte heller vidare intressant som actionfilm, trots en del välgjorda actionscener känns det hela tiden som att man inte riktigt når ända fram. Ett stort problem är även att den simpla storyn aldrig riktigt sätter sig, aldrig känns motiverad, och aldrig funkar, mycket tack vare de usla skådespelarprestationerna. Intressant är att man lyckats få tag i en skådespelerska som är sämre än John Cena för rollen hans flickvän för att få honom att framstå som bättre.

Om det inte finns något annat att se så funkar 12 Rounds som hjärndöd action om du är beredd att se humorn i allt som är så dåligt, det är dock inte en värdig återgång till actiongenren för Renny Harlin som kan så mycket bättre än såhär.

[betyg25]

DVD: Reg 2, BD: Reg A